Faglig indflyvning Firkløveret

Sproglig udvikling i Firkløveret:

I Firkløveret skal børnene opleve, et positivt og nærværende pædagogisk personale, hvor der er rum til, at spørge, lytte og bidrage med svar til hinanden i fællesskabet. Det pædagogiske personale skaber et læringsmiljø, hvor børnene vil opleve erfaringer med at sætte ord på deres følelser, tanker og behov. Der skal være fokus på, at også kropssproget er i brug når personalet og børnene udforsker ideer, relationer og fællesskabet. I Firkløveret benytter det pædagogiske personale et nuanceret og nærværende sprog, samt sikrer et læringsmiljø der sikrer mulighed for, at alle børn indgår i sproglige samspil og dialoger på tværs af alder, køn, modersmål og social baggrund. Det pædagogiske personale skaber rammer der skaber sprog-udvikling af høj kvalitet, dette er både i leg, aktiviteter og rutiner. Det pædagogiske personale sikrer, at børnene har lige deltagelsesmuligheder, ved at anerkende og støtte det enkelte barn i fællesskabet.

Natur og udeliv:

I firkløveret er personalet med skabere af læringsmiljøer som skaber en spirende nysgerrighed for natur og miljø. Vi bruger naturen i mange aspekter lige fra måltidssituationerne hvor vi taler om hvor maden kommer fra. Hvad kan vi spise i naturen, hvad kan vi ikke spise. Vi laver eksperimenter med naturen. Fx når vi blander frugtfarve i vand og fryser det sammen med en blomst. Vi taler om processen og glæder os sammen til at se resultatet når vi kommer igen. Det er medskabende for fællesskabsfølelsen samt skaber en spirende interesse for det matematiske aspekt. Ligesom når vi er indendørs, følger vi også børnenes spor udendørs, hvor interessen for hvad der findes i jordbunden er stor. Vi undersøger dyr og planter og vi voksne viser engagement og nysgerrighed det fundne. Dette er afgørende for barnets interesse og helhedsoplevelse. Vi taler om det vi ser i årstiderne. Hvad årstiderne kan bibringe. Hvilke farver finde i hvilke årstider og hvordan kan man fx se at det er blevet forår. Denne viden er medskabende for barnets oplevelse af et årshjul. Hvad er en uge hvor lang tid er der til min fødselsdag og hvor gammel er jeg i forhold til dig. Det skaber også en god overgang mellem institution og hjem da det bidrager til barnets oplevelse af tid. En viden om hvornår det er hverdag og weekend, ferie m.v.

Dannelse og børneperspektivet:

I Firkløveret har vi valgt at have fokus på dannelse og børneperspektivet set ud fra den legende tilgang. Vi ser legen som positiv og med stor betydning i forhold til, at forstå og arbejde med børneperspektivet. Legen har en stor betydning for børnenes udvikling. Hver kategori af leg understøtter forskellige udviklingsområder. Børn leger naturligt med hinanden og har dermed en god platform for fælles opmærksomhed. For at vi voksne kan være aktive medspillere i børnenes udvikling, har det betydning, at vi forstår den udforskende og legende tilgang og kan tilpasse den efter barnets udviklingsniveau. Vi behøver ikke at lege som børnene, men det er forudsætning, at man kan forstå og udvikle på børnenes perspektiv.

I Firkløveret er vi gode til, at tilbyde og inspirerer børnene i de børne- og voksne initierede lege, hvor vi også skaber attraktive læringsmiljøer via en legende tilgang. Vi arbejder med en nysgerrig tilgang til børnenes oplevelser, da det tydeliggør hvad barnet/børnene kalder på og dermed skaber nye indsigter og et bedre læringsmiljø.

Ifølge lovgivningen skal børnenes forståelse for demokrati og medansvar ses i sammenhæng med indflydelse. Dette indikerer, at indflydelse ikke er noget barnet skal lære om, men lære med. Dermed tænker vi i fire vigtige niveauer;

- Barnet bliver informeret

- Barnet har mulighed for at udtrykke sit synspunkt

- Barnets synspunkt tages i betragtning

- Barnet er primær eller sideordnet beslutningstager

Denne indflydelse skal tænkes ind i fællesskabet.

Vi inddrager børnene i de daglige rutiner og aktiviteter/lege for at fremme børnenes dannelse (læring, demokrati og empati)

Særligt ved måltiderne har vi gode muligheder for at inddrage børnenes perspektiv, da børnene og de voksne bliver optaget af oplevelser de havde haft eller fik under måltidet, og som de sammen kan folde ud.

I Firkløveret mener vi, at et bevidst fokus på børneperspektivet sikre at hverdagsrutiner, f.eks. som måltiderne bliver vigtige læringsmiljøer, hvor børn og voksne kan samles om et fælles tredje.

Motorik:

I Firkløveret har vi et særlig fokus på motorik og bevægelse da vi ved, at barnets fysiske og motoriske formåen har betydning for barnets faglige færdigheder, koncentration og hukommelse.

Børnene opbygger gode forudsætninger for, at kunne tilegne sig de nødvendige kompetencer det kræver senere i livet, f. eks i skolen samt fornemmelsen af egen krop og dens kunnen.

En stor del af medarbejderne i Firkløveret har deltaget i motorikkursus, hvor de har fået indblik i barnets fysiologiske samt kognitive udvikling.