Struktur og fysiske rammer Lillerød børnehus

Lillerød Børnehus er en del af Engholm-klyngens 3 børnehuse, hvor vi alle vægter ”det nære i det store”. Lillerød Børnehus har 6 mindre huse på flere matrikler. Alle huse er beliggende i et attraktivt område tæt på Allerød centrum.

Der er pt. madordning med egenproduceret mad i alle huse undtagen storegruppen, som har en madordning med madpakker leveret udefra.

Mariehønen og Frejas Sal - Prøvestensvej 4-6

Mariehønen er en institution med ca. 66 børn fordelt på tre vuggestuegrupper og en børnehavegruppe. Vuggestuegrupperne er samlet i det ene hus, det "gamle" Mariehønen, mens børnehaven hører til i Frejas Sal. Husene ligger tæt og der er fælles åbning i Mariehønen i ydertimerne. Der er store, dejlige legepladser tilknyttet husene. Fra maj 2023 samles den kommende skoleårgang i hele Lillerød Børnehus i Storegruppen, så derfra rummer Frejas Sal de 3-4-årige børnehavebørn.

Gravensten Vuggestue - Kollerødvej 8A

Gravensten vuggestue er Lillerød Børnehus anden afdeling med vuggestuebørn. Her er der tre grupper med i alt 36 børn, og en lille hyggelig og overskuelig legeplads lige med siden af. Børnene herfra vil som udgangspunkt komme til Gravensten Børnehave - eller Æblehaven efter 1. januar 2023 - omkring det tidspunkt, hvor de fylder tre år.

Gravensten Børnehave & Æblehaven - Æblehaven 1A og 1B

Gravensten Børnehave og Æblehaven ligger lige ved siden af Storegruppen og Gravensten Vuggestue. Pt. rummer de hver ca. 25-30 børn, På sigt vil der kommer op imod 35-40 børn i hvert hus i takt med, at børnetallet stiger efter vores udvidelse i januar 2023. Børnene i de to huse er de 3-4 årige børnehavebørn, da vi har samlet de kommende skolebørn i Storegruppen.

Husene har en dejlig stor fælles legeplads, hvorfra der også er adgang direkte ind til Storegruppens legeplads.

Storegruppen - Kollerødvej 8B

I Storegruppen, der tidligere hed Skovhuset, er vores gruppe af kommende skolebørn i Lillerød Børnehuse. Pt. er det den ældste årgang fra husene Gravensten børnehave og Æblehaven, og fra maj 2023 kommer også de ældste fra Mariehønen til. Dermed har vi hele årgangen på ca. 30 børn samlet i huset.

Børnene på årgangen samles, fordi det giver os bedst mulighed for at arbejde målrettet med de største børns læring og dannelse frem imod start i mini-SFO året efter. Det sikrer alle børn de bedste forudsætninger, når man kender årgangen og kommer i skole med gode venner.