Vi har ikke længere en skriftlig pædagogisk læreplan, da der ikke er krav om dette, og vi hellere vil bruge tiden på arbejdet direkte med børnene end på fine lange dokumenter til hjemmesiden.
Men...
Vi arbejder ud fra, at alle faste medarbejdere har en god forståelse for de pædagogiske tanker, som vi her skitserer kort:
Først og fremmest skal fundamentet for kvalitet være på plads:
- Samspil og relationer - vi skal have god, anerkendende kontakt til og positivt, legende samspil med børnene, for at kunne etablere trygge relationer.
- Evalueringskultur - vi skal arbejde nysgerigt og undersøgende, og løbende tilpasse læringsmiljøet til børnene via de professionelles faglige refleksioner over børnenes behov.
Derudover skal vi være bevidste om alle 9 elementer i det pædagogiske grundlag og hvad det forpligter os til:
- Børnesyn
- Dannelse og børnesyn
- Leg
- Læring
- Børnefællesskaber
- Pædagogisk læringsmiljø
- Forældresamarbejde
- Børn i udsatte positioner
- Sammenhænge og overgange
Og endelig skal vi hele tiden arbejde med alle seks læreplanstemaer, som løbende vægtes og prioriteres i forhold til, hvad den aktuelle børnegruppe eller de enkelte børn har brug for. Læreplanstemaerne er:
- Alsidig personlig udvikling
- Natur, udeliv og science
- Kommunikation og sprog
- Kultur, æstetik og fællesskab
- Krop, sanser og bevægelse
- Social udvikling
Vi er gode til det, og vi tør godt stå på mål for det - så hvis I vil høre mere konkret om arbejdet eller om, hvad de forskellige elementer eller temaer indebærer, så spørg pædagogerne eller ledelsen i jeres barns afdeling.